Så förbättrar du er synlighet på nätet och kommer till avslut genom konverteringsoptimering  

Creative business colleagues discussing over computer in office

Internet är ett ställe där man kan synas på flera ställen samtidigt. Men inte bara är det möjligt utan det är också en del av grunden för framgångsrik handel. Dels vill du synas överallt så att kunderna hittar fram till dina sidor. Sedan är det viktigt att det kan konverteras eller avsluta genom att bli kunder.

Det är ständigt något som händer och sker på nätet. Du kan verkligen säga att det aldrig sover utan det är alltid i rörelse. Statistiken visar att de flesta i dagens samhälle kopplar upp sig flera gånger om dagen och en del bor nästan online. Allt fler bedriver all sin handel här och även de flesta kontor är beroende av att jobba på nätet. Därför är det viktigt att hänga med och anpassa sin handel till hur internet fungerar.

Att synas så mycket som möjligt

Helt klart kan du bara sätta upp en sajt och hoppas på det bästa. Att folk ska klicka sig dit och köpa det du har att erbjuda. Men internet är fullt av små sajter som hoppas att någon ska komma dit, så det är inte någon bra strategi om du verkligen vill lyckas med ditt företag. Istället gäller det att aggressivt eller aktivt arbeta för att synas, så att allt fler besökare kommer till din sajt. När de väl är där måste du se till att leda dem fram till ett köp, en bokning eller vad det än är du vill att de ska göra. Marcus från Sverige och Joris från Belgien driver byrån dexter.agency som är inriktade på konverteringsoptimering.

Det är viktigt att sajten eller landningssidorna är väl planerade. De måste vara snygga, väl skrivna och lätta att ladda. Dagens besökare är vana vid att navigera på nätet och förväntar sig en viss standard. Annars kan sidan lätt bli klassad som mindre seriös, och de tar sig vidare till andra sajter. Men konverteringsoptimering inkluderar även att du tar bort alla hinder som ligger mellan besökaren och avslut eller handling. Här är det inte så mycket en fråga om att göra reklam för dina produkter eller tjänster. det gör du någon annanstans. Istället ska du leda kunderna mot avslutningen, oavsett vad denna ska vara. Detta kan ske på flera olika sätt, och det finns många bra verktyg för det. Är du intresserad av att jobba med konverteringsoptimering? Kontakta jobs @dexter.agency  för att höra om möjligheterna till anställning.

Creative businessman reading file at desk in office

Bra verktyg för konverteringsoptimering

Det finns olika sätt att komma fram till en bra konvertering, och idag har de flesta stora sajter minst en person som jobbar med detta på heltid. Så viktigt är det alltså att anpassa sina sidor till besökarna, i alla fall om du vill uppnå de allra bästa resultaten. En del säger att det allra bästa är när dina mål och besökarnas korsar vägar. Du måste alltså ha koll på vad besökarna är ute efter, vad de vill, och sedan se till att de kan uppnå detta. Så här lyckas du med konverteringsoptimering enligt nättidningen Internetworld.

Detta innebär att du måste känna dina kunder eller besökare, i alla fall i en viss mån. Helt klart kan du inte veta allt, men det hjälper att ha en klar syn på vilka dina målgrupper är. Sedan är det vanligt att testa vilka varianter som fungerar bäst. Detta görs ofta med A/B testet, där man har två nästan likadana sidor och testar vilken som är mest effektiv. Dels testar du texten men även design och andra saker som alla bidrar till ett avslut.

Vikten av konverteringsoptimering

Erfarenheten har visat att konverteringsoptimering är en viktig del av handel på nätet. Det är något du inte kan klara dig utan och har fått en allt större plats i driften online. Ibland kan det vara små saker som gör stor skillnad. Ett företag kom fram till att de fick 30% mer konvertering när de använde uttrycket Prova på knapparna istället för Köpa. Kanske inte något som man tänker på direkt men som är en del av optimeringen.

Det är en process med konverteringsoptimering och det är ingenting som bara görs en gång. Som alla annan optimering är det något som du måste syssla med kontinuerligt. Folk förändras, utbudet idag är inte det samma som igår, du kanske vill uppnå något annorlunda med just denna sidan, och så vidare. Denna dynamiska process och utveckling är vad många tycker är så intressant med internet. Det står aldrig stilla utan du måste hela tiden hänga med i svängarna. Privata Affärer skriver i den här artikeln om hur du får folk att uppmärksamma din banner genom att tänka på konverteringsoptimering.

Framgång på nätet

Alla kan sätta upp en hemsida, och de flesta har en idag. Men det är inte alla internetbutiker eller företag som är framgångsrika. För att kunna sticka ut ur mängden och dra till dig besökare så krävs det kunskap och en hel del arbete. Det samma gäller när du väl får folk att komma till sajten. Då är det dags för nästa optimering den som gör att de utför den handling både du och de önskar. Vanligtvis så är det fråga om ett köp, men det finns flera andra mindre mål som är minst lika viktiga. Det lönar sig alltså att ständigt jobba med dina hemsidor och se över dem med fintandade kam. Hur de ser ut och hur väl de fungerar, samt hur dina besökare kan bli kunder som kommer tillbaka.

Så förbättrar du er synlighet på nätet och kommer till avslut genom konverteringsoptimering